Nie warto się oszukiwać – w każdej grze niezwykle istotny jest interfejs, dzięki któremu się po niej poruszamy. Jeśli jest zrobiony odpowiednio, to przyjemność z gry jest po prostu większa. Twórcy Dark Souls II postarali się, aby ich interfejs nie był skomplikowany, dzięki czemu gracze nie muszą zaprzątać sobie głowy nauką poruszania się po opcjach i ustawieniach gry, zostawiając sobie czas i energię na samą rozgrywkę.
W lewym górnym rogu ekranu zostały umiejscowione dwa paski obrazujące punkty życia i energię. Nasze życie zostało określone kolorem czerwonym, natomiast energia – zielonym.
Również po lewej stronie, ale u dołu, znajdziemy aktualnie złożone uzbrojenie. Bardzo intuicyjny podział na cztery pola ułożone w krzyżyk pozwala szybko zorientować się, co niesiemy w lewej i prawej dłoni oraz jakie umiejętności magiczne posiadamy na wyposażeniu. Dolne pole odpowiada za prezentację mikstur i innych podobnych elementów. Warto wspomnieć, że przy noszonej broni wyświetla się pasek określający wytrzymałość przedmiotu, dzięki czemu szybko zorientujemy się, czy broń należy w najbliższym czasie poddać naprawie.
Po stronie prawej, u dołu, znajduje się niezwykle ważny dla gry wskaźnik ilości zebranych Dusz. Dzięki niemu wiemy, czy mamy szansę na rozwój lub zakup przedmiotu – ze względu na ryzyko szybkiej straty puli Dusz, warto je wydawać na bieżąco, ale oczywiście po zastanowieniu.
Kolejną ważną rzeczą jest ekran pojawiający się w trakcie postawienia postaci w polu interakcji. W centrum ekranu pojawi się wówczas animacja z prezentacją akcji kontekstowej ze wskazaniem, którego przycisku należy użyć, aby w niej uczestniczyć. Czasami mamy tylko jedną opcję, ale równie często może się zdarzyć, że będziemy mogli przeskakiwać między kilkoma akcjami do wyboru.
Oprócz powyższych informacji ekran dostarczy nam również Menu, które pozwala na wprowadzanie zmian w profilu postaci, na zmiany w trybie sieciowym gry, na modyfikowanie opcji gry i na wyjście z niej. Aby znaleźć się w Menu, wystarczy wcisnąć przycisk Start, a następnie poruszać się strzałkami w celu odnalezienia wybranej przez nas funkcji.