W każdej grze RPG przydaje się możliwość bezpiecznego odpoczynku i powrotu w konkretne miejsce w razie śmierci bohatera. Coś takiego w Dark Souls II jest zapewnione dzięki Ogniskom, które spełniają w grze bardzo ważną rolę, nie ograniczającą się tylko do pozostania punktem kontrolnym. Owszem, Ogniska są punktami zapisu gry, jednakże spełniają jeszcze szereg innych, niezwykle przydatnych funkcji. Warto wiedzieć, że wraz z przechodzeniem kolejnych etapów gry wrasta liczba opcji dostępnych do wykorzystania przy każdym Ognisku. Zacznijmy jednak od ograniczeń. Odpoczynek przy Ognisku nie jest możliwy, jeśli:
- aktualnie walczymy,
- nasz świat jest zaatakowany,
- przyzwaliśmy upiory,
- jesteśmy człowiekiem, a inny gracz napadnie na nas,
- Strażnik Ogniska został zabity.
Jeśli jednak po prostu odpoczywamy poza powyższymi sytuacjami, możemy liczyć na:
- regenerację ilości butelek Estusa,
- regenerację użycia znanych nam czarów,
- wyleczenie trucizn i toksyn.
Ciekawostką może być dla graczy fakt, że podczas odpoczynku możemy zauważyć widma graczy, którzy zdecydowali się na odpoczynek w tym samym czasie, co my. Druga ciekawostka dotyczy braku możliwości pozbycia się klątwy. Trzecia natomiast dotyczy faktu, że podczas naszego odpoczynku wskrzeszają się wszystkie zabite przez nas stworzenia.
Przy Ogniskach możemy również awansować swoją postać – dzieje się to za sprawą wymiany zebranych dusz na kolejny poziom. W miejscach tych ulepszymy naszą broń i zbroję, ale dopiero po nabyciu zestawu kowalskiego do broni oraz do zbroi. Jeśli będziemy w posiadaniu zestawu naprawczego, będziemy mogli również naprawić elementy naszego wyposażenia. Jeśli posiadamy zaklęcia, będziemy je tu mogli dostroić. Po tym, jak sprawimy sobie Pudło bez Dna, będziemy mogli przechowywać przy Ognisku różnego rodzaju przedmioty.
Oprócz wymienionych funkcji, po zdobyciu Naczynia Władcy będziemy mogli wykorzystywać Ogniska jako punkty kontrolne i teleportować się do nich.
Jeśli gramy człowiekiem, to wydając jednostkę człowieczeństwa, możemy rozpalić Ognisko, aby zdołało zregenerować nam większą ilość Butelek Estusa. Czynność ta wzmacnia konkretne Ognisko na stałe.
Ostatnią funkcją Ogniska jest Odwrócenie Pustki, co oznacza, że z postaci Nieumarłej zmieniamy się w Człowieka. Wydamy na to jednostkę człowieczeństwa. Wyjątkiem jest sytuacja, w której gracz jest naznaczony klątwą.
W grze znajduje się wiele Ognisk, a oto ich lokalizacje:
- Odległy Płomień w Majuli,
- Kryjówka Strapionego, Główna Wieża, Żołnierskie Schronisko i Nieznane miejsce w Kniei Upadłych Olbrzymów,
- Ruiny Heide i Wieża Płomienia w Wieży Płomienia Heide,
- Podziemie Zabójcy Smoków w Katedrze Błękitu,
- Ukryta Droga do Heide w Przystani Niczyjej,
- Cele Banitów, Warsztat McDuffa, Pokoje Służby, Cela Straida oraz Podzielona Wieża w Zaginionej Twierdzy,
- Słony Fort w Bastionie Grzesznicy,
- Górne Blanki w Księżycowej Dzwonnicy,
- Azyl Nieumarłych, Droga do Mostu i Loch Nieumarłych w Zagajniku Myśliwych,
- Czyściec Nieumarłych,
- Trująca Sadzawka i Kopalnie w Dolinie Żniw,
- Most przy wejściu, Bożek Eygila oraz Sala Żelaznego Serca w Żelaznej Warowni,
- Droga na słoneczną Dzwonnicę w Słonecznej Dzwonnicy,
- tary Sabat, Zniszczone rozwidlenie oraz Ruiny Cieni w Puszczy Cieni,
- Enklawa Gyrmów oraz Oaza Doświadczonych we Wrotach Pharrosa,
- Obóz armii królewskiej, Kruchta Kaplicy o Dolina Tarassowa Zatoka w Tarassowej Zatoce Tseldora,
- Miejsce Spoczynku Harvala i Wyjście do Grobowca w Grobowcu Świętych,
- Górny Rynsztok i Środkowy Rynsztok w Rynsztoku,
- Wejście do Czarnego Jaru i Ukryta Komnata w Czarnym Jarze,
- Królewska Brama, Zapomniana Komnata, Dolny Zamek Drangleic, Środkowy Zamek Drangleic w Zamku Drangleic,
- Wieża Modłów, Pszczerbione Ruiny, Miejsce spoczynku Rhoya oraz Wieża Umarłych w Kaplicy Amany,
- Wejście do Krypty oraz Parów Nieumarłych w Krypcie Nieumarłych,
- Pierwszy Ogród i Miejsce Ceremonialne w Warowni Aldii,
- Smocze Gniazdo,
- Smocza Kapliczka.