To jeden z najważniejszych elementów rozgrywki, który będzie się pojawiał przez całe jej trwanie. Podczas gry spotkamy wielu agresywnie nastawionych do nas osobników, którym będziemy musieli stawić czoło – nie zawsze skończy się na jednej walce, czasami będzie ją trzeba powtórzyć kilka razy. Mamy możliwość eliminowania przeciwników za pomocą różnorodnego ekwipunku czy czarów, które nie różnią się jedynie zadawanymi obrażeniami i nakładanymi efektami, ale także samym sposobem działania. Z wrogami możemy walczyć przy pomocy broni białej i dystansowej oraz przy pomocy wspomnianej magii.
Poruszanie się
Podczas walki bardzo ważny jest ruch i akcje związane z unikaniem obrażeń. Te zużywają energię reprezentowaną przez zielony pasek, która odnawia się samoczynnie chwilę po tym, kiedy przestaniemy z niej korzystać. Do akcji pozwalających na uniknięcie obrażeń należą:
Przewrót – dokonując go poruszasz się w określonym przez Ciebie kierunku, jednocześnie będąc przez chwilę nietykalnym; nie otrzymujesz obrażeń, ale przy tym zużywasz sporo energii, dlatego dobrze jest przed walką poćwiczyć przewrót, żeby wyczuć jego zasięg i ilość wykorzystywanej energii.
Krok w tył – o wiele bardziej ryzykowna akcja, gdyż jej zasięg jest dużo krótszy, ale przy okazji nie zużywa tak dużo energii i jest dużo krótsza, co daje szansę na potężny kontratak, ten manewr można również nazwać unikiem, czym w zasadzie faktycznie jest.
Podstawowe elementy walki
Poruszanie się podczas starcia jest kluczowe, jednakże należy znać podstawowe tryby i pojęcia walki w grze, aby mogła być ona optymalnie przeprowadzona. W trakcie gry nabieramy oczywiście doświadczenia, ale od czegoś trzeba zacząć.
Namierzanie – podstawową kwestią dotyczącą walki jest namierzanie. Po naciśnięciu prawej gałki kontrolera kamera zostanie wycentrowana na najbliższego przeciwniku, a celownik zablokuje się na nim. Dzięki temu utrzymamy go na oku, a postać będzie stale zwrócona w jego stronę. Po przechyleniu prawej gałki analogowej cel zostanie zmieniony. Nie jest to dobre wyjście w sytuacji, w której musimy się zmierzyć z większą ilością przeciwników naraz, ponieważ atak w takim wypadku powinien być bardziej dynamiczny i czasami skierowany do kilku przeciwników. W przypadku grup wrogów warto więc zrezygnować z namierzania. Należy pamiętać, że w trybie namierzania postać porusza się wolniej, co może być kluczowe w starciu z przeciwnikiem.
Blokowanie – w trakcie walki gracz ma możliwość zatrzymania nadchodzącego ciosu poprzez opcję zablokowania ataku. W tym celu używa zazwyczaj tarczy, którą posiada na wyposażeniu. W niektórych przypadkach czynność ta jest w stanie zatrzymać całość nadchodzących obrażeń, w innych – tylko ich część. Część obrażeń zostanie przyjęta w przypadku, w którym gracz nie posiada wystarczającego poziomu wytrzymałości/staminy i atak wytrąci go z równowagi. Każda sytuacja jest jednak inna i oprócz poziomu wytrzymałości/staminy istotne są również parametry tarczy, która może mieć z góry określony procent blokowanych obrażeń. Niektóre tarcze blokują całość obrażeń z broni białej lub dystansowej, jednakże nie są w stanie zatrzymać całości obrażeń mających swoje źródło w magii.
Parowanie – dzięki tej opcji gracz jest w stanie odbić atak przeciwnika za pomocą posiadanej na wyposażeniu broni lub tarczy ułożonej w jego lewej dłoni. Odbicie oznacza brak otrzymanych obrażeń. Różni się to od całkowitego bloku tym, że zaraz po parowaniu możemy zastosować atak bronią z prawej dłoni, który będzie miał duże szanse na zadanie obrażeń krytycznych. Taki atak po parowaniu nazywany jest w Dark Souls II ripostą.
Regeneracja – każda akcja wykonywana przez gracza podczas walki wymaga późniejszej regeneracji, a ta jest wyrażana w pasku wytrzymałości/staminy. Ponad to nie wykonamy akcji, jeśli pasek wytrzymałości nie ma określonej długości – w przypadku braku określonej długości paska musimy po prostu poczekać, co czasami może być kłopotliwe. Jego uzupełnianie postępuje w rożnym tempie i jest uzależnione od ciężaru ekwipunku, jaki posiadamy – czym mniej rzeczy posiadamy, tym szybciej się regenerujemy. Ten zielony pasek znajduje się zaraz pod paskiem zdrowia
Wszelkie ataki – niezależnie od tego, czy mowa o broni białej, dystansowej czy czarach – wykonuje się za pomocą tylnych przycisków znajdujących się na padzie. W zależności od wybranej broni mechanika posługiwania się nią może wyglądać inaczej, jednak wykorzystywane do tego elementy sterowania są takie same. Warto wspomnieć o dwóch interesujących użyciach naszych broni.
Cios w plecy – jeśli lubimy, kiedy gra prezentuje nam ciekawą grafikę lub animację, a dodatkowo mamy ochotę na zadanie ciosu krytycznego naszemu przeciwnikowi, skorzystanie z ciosu w plecy wydaje się idealnym rozwiązaniem. Decydując się na tego rodzaju cios, otrzymujemy od gry interesującą, krótką animację – inną w przypadku każdej z używanych broni.
Walka oburącz – używanie dwóch broni podczas walki jest nie tylko bardzo skuteczne, ale również i efektowne. Oczywiście wszystko zależy od poziomu naszych umiejętności i tego, jak bardzo nasza postać jest w tym kierunku rozwinięta, jednakże umiejętności z tym związane są bardziej niż pożądane. Używanie dwóch rodzajów broni jednocześnie pozwala na zadawanie lekkich, acz silnych ciosów, a elastyczność walki wzrasta do optymalnego, zadowalającego poziomu. Ciekawostką jest możliwość przejścia w tryb „Power Stance”, jeśli gracz posiada atrybut potrzebny do używania broni na poziomie 1,5% – oznacza to, że jeśli do użycia broni potrzebna jest zręczność na poziomie 10, a gracz posiada ją na poziomie 15, opcja jest aktywna. Tryb ten pozwala na zadanie dodatkowych, znacznie silniejszych niż standardowe, ciosów obiema brońmi naraz.
Znając podstawowe pojęcia, będzie nam znacznie łatwiej rozpocząć rozgrywkę. To tylko kilka słów na papierze, jednakże dzięki nim zyskamy odrobinę pewności siebie, co w tej grze jest po prostu potrzebne. Poziom trudności jest tu dosyć wysoki, dlatego każde przygotowanie, wiedza, jak i doświadczenie sprawiają, że gra staje się bardziej przystępna.